Zoek jij te adverteren op Google? Dan ben je op de juiste pagina!
In deze gids leggen we namelijk het professioneel Google Adwords stappenplan voor. Dit is dé complete gids voor het opstellen van een Google campagne. Van A tot Z.
Hier heb je het overzicht van de hoofdstukken van deze handleiding (van stap 1 tot Stap 12):
- Marktonderzoek: Google campagne richten naar jouw doelgroep
- De Doelstellingen opstellen van jouw Adwords campagne
- Hoe een Adwords account aanmaken
- Hoe een Google Zoekwoordenlijst opmaken
- Hoe de perfecte Adwords Campagne-structuur opbouwen
- Hoe Google Campagne structuur opladen in Adwords Editor
- De beste manier om Google Advertentie tekstvariaties op te stellen
- Hoe Landingspagina’s op te stellen
- Hoe een Google Campagne opladen naar Adwords
- Hoe Conversiecodes en doelen opstellen in Google Adwords
- Hoe Google Advertentie Extensies toevoegen
- Hoe Google campagne lanceren & optimaliseren
De algemene principes van deze gids zijn reeds toegepast in globale reclame-agentschappen. Dit voor merken zoals: American Express, IBM, Volvo & Dupont.
Voor deze grote merken hebben Google campagnes een significante impact betekend.
Dat wil niet zeggen dat Google Ads enkel toegankelijk zijn voor merken met gigantische budgetten. Integendeel, als je jouw campagnes juist opstelt, bekom je vrijwel meteen resultaten, wat je budget ook is.
Maar opgelet: Als jouw Google advertenties niet juist worden opgesteld, ga je véél geld verliezen.
Dat wist jij echter al. Daarom ben je hier. Je wil jouw kostbare ad-spend optimaal benutten.
Volg dus dit professioneel Adwords stappenplan en haal resultaten zoals een Google gecertifieerde marketeer.
Natuurlijk raden we aan alle stappen door te nemen. Maar mocht je één van deze stappen al uitgevoerd hebben, of je gelooft dat je al een voldoende idee hebt van bv. Je doelgroep, slaag je dat maar over.
Klaar om een Google Adwords campagne op te stellen als een pro? Here we go:
1. Marktonderzoek: Google campagne richten naar jouw doelgroep
Alvorens je advertenties uitstuurt, moet je weten wie jouw potentiële klanten zijn. Wat hun behoeftes zijn en hoe jij hun probleem kan oplossen met jouw product of dienst.
Voor dit doelgroep-onderzoek kan je best een Excel-sheet openen, een tekst-editor gebruiken of een good-old-fashioned notepad om op te schrijven.
Praktisch gezien, heeft dit onderzoek het doel om de volgende zaken in te vullen:
- Geografische instellingen campagn (locatie)
- Demografische instellingen campagne (taal, geslacht, leeftijd)
- Tekststijl advertenties (formeel/informeel, stemming, woordkeuze,… )
- Bepalen leadmagneet op je landingspagina’s
En enkele bonussen:
- Hoe actief is jouw doelgroep op mobiele apparaten?
- Welk tijdstip zullen ze het makkelijkst over gaan tot actie?
Al wordt dit voornamelijk tijdens de Google campagne geoptimaliseerd, wanneer jij je kan baseren op bekomen resultaten.
Waar bevindt jouw klant zich (geografie)?
Google campagnes laten je toe jouw advertenties enkel te vertonen in jouw gekozen regio’s.
Dus, dan is de vraag: waar bevindt jouw doelgroep zich precies? Noteer dit!
Enkele vragen die je kan stellen om je advertentie-radius te bepalen:
- Moeten je klanten naar de fysieke winkel rijden, hoelang zijn ze bereid te rijden om jouw product te komen afhalen? Dat bepaalt de radius waarbinnen je kan adverteren.
- Of beschik je over een e-commerce bedrijf zonder fysieke locatie? Waar is het voor jouw het meest voordelig om te adverteren? En waar beschik je over het meeste merkbekendheid? Dan is dat jouw advertentie-radius.
- Laat je budget je toe om binnen een grote radius te adverteren? Of begin je best eerst klein en doelgericht?
Beschik jij over één bloemenwinkel met een fysieke locatie? Dan kan je beter enkel in je gemeente en enkele aangrenzende gemeentes adverteren.
Je gelooft toch niet dat jouw klanten 20 minuten gaan rijden om hun bloemen te komen afhalen?
Voor dit soort adverteerders is het budget vaak beperkt. Begin dus met een kleine, sterk geo-doelgerichte groep. Later kan je dit nog vergroten. Maar, als je nu met een kleine radius begint, haal je eerst de best gekwalificeerde klanten binnen die het makkelijkst zullen kopen.
Zo houd jij jouw winstmarge van de Google campagne optimaal.
Is jouw bloemenwinkel een e-commerce bedrijf dat over heel Vlaanderen levert, dan is Vlaanderen je doelgroep.
Mocht je budget echter beperkt zijn, richt je advertenties dan eerst op de locatie waar je het meeste bekendheid geniet. Bv. Antwerpen. Hierna vergroot je je radius verder.
Welke demografische gegevens zijn belangrijk?
Welke taal spreekt jouw doelgroep? Of ga je meerdere campagnes moeten aanmaken voor verschillende talen? Maak hier een notitie van.
Is geslacht een bepalende factor? Richt je je advertenties op een Joe of een Jane? Bv. scheermesjes voor mannen, of scheermesjes voor vrouwen. Noteren.
Welke leeftijd heeft jouw doelgroep? Als je nieuwbouwwoningen wil verkopen, is het dan echt wel verstandig om dure kliks uit te geven aan 19-jarigen? Notitie maken.
Indien je een groter bedrijf bent, beschik je over deze gegevens binnen je markt-onderzoeken. De ambitie hier is om zo doelgericht mogelijk te adverteren en je winstmarge hoog te houden. Nogmaals, later kan je je doelgroep vergroten.
Mocht je niet over deze gegevens beschikken, bespreek dit dan met de verkoopafdeling (of de persoon die verkoopt ). Verkopers zijn de ogen op de markt en een waardevolle bron van kennis over je doelgroep.
Welke tekststijl pas je best toe in je advertenties?
Formeel of informeel? Adverteer je naar bedrijven (B2B), ben je best formeel in je taalgebruik. Noteer dit: formeel of informeel.
Welk woordgebruik is geschikt voor jouw doelgroep?
Bijvoorbeeld: een potentiële klant zoekt naar IT-oplossingen in Google.
Aangezien de adverteerders weten dat hun doelgroep technisch onderlegt zijn, gebruiken ze IT-lingo zoals “Cloud oplossingen” of “datavolumes”.
En formeel taalgebruik zoals “uw IT”, “Continuïteit en Efficiëntie”,… .
Maar, verkoop je aan de andere kant baby-kleding kan je je aanpak wat meer speels testen.
Je verkoopt tenslotte niet aan een multinational, maar een nieuwe moeder of vader in hun privé omgeving (B2C).
Bol.com bv., weet dat ouders vaak in een leuke stemming zijn om babykleding te kopen. Ze bevinden zich meestal in een vrijere of privé omgeving wanneer ze dit opzoeken.
De adverteerder past de geschreven taal dan ook aan naar de doelgroep en gebruiken woorden zoals “Leuke”, “Hippe” en “je” ipv “jouw”.
Welke Lead Magneet past bij jouw doelgroep?
Wanneer een potentiële klant op jouw advertentie klikt, komen ze terecht op een web pagina. Deze pagina noemt “de landingspagina”.
De landingspagina moet een logisch vervolg zijn van de advertentie. En heeft een specifiek doel. Welk doel deze pagina heeft, bepaal je door je doelgroep te begrijpen.
Hier kan je enkele vragen voor stellen:
- Denk jij dat jouw potentiële klant meteen je product bestelt na het klikken op de advertentie? Of kan je beter eerst een Email vragen in ruil voor een e-book?
- Geloof jij dat jouw klant meteen een afspraak boekt? Of is het verstandiger hen eerst een brochure te laten bestellen? Je kan daar tenslotte een telefoon nummer voor vragen.
- Gaat de bezoeker meteen jouw software bestellen? Of biedt je beter eerst een proefperiode?
- …
Maak een notitie van mogelijke doelen/leadmagneten.
Afhankelijk van welke zoekterm een klant zal opgeven weet je precies of hij/zij bereid is over te gaan tot aankoop of niet.
Bijvoorbeeld: “bloemen laten bezorgen Antwerpen” is een koop, makkelijk.
Maar “Sleutel op de deur bedrijf Antwerpen” is een informatie-aanvraag. Wanneer potentiële klanten op deze pagina komen, kan je maar beter meer hebben dan een “contacteer ons” knop. Als jij ze niet meer informatie kan bezorgen, doet je concullega dat. Wat hen een sterk voordeel geeft.
Dat brengt me tot de volgende stap: Doelstellingen in een Google Adwords campagne.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
2. Doelstellingen opstellen van jouw Adwords campagne
Winst op een doelgerichte Google campagne
Als je geld gaat uitgeven aan reclame, heb je het doel er op te verdienen, niet?
Wanneer je over Adwords spreekt, moet je antwoord een duidelijke “ja” zijn. Je moet er meer op verdienen dan je uitgeeft.
Ten opzichte van print (reclame in magazines), radio- en tv-spots is online adverteren perfect meetbaar. Je hebt dus geen excuus om er verlies op te maken.
Met Google campagnes kan je jouw doelgroep bereiken op het tijdstip dat een potentiële klant bereidt is over te gaan tot actie (bv. over te gaan tot aankoop of informatie aan te vragen).
Zoekt een klant bijvoorbeeld naar het woord “Volvo test-drive” weet je vrij zeker dat deze persoon klaar is om een testrit te boeken.
Waar Search Engine Advertising niet ideaal voor is
Branding of merkbekendheid genereren, kan best niet je primair doel zijn bij Google zoek advertenties.
Het is daar gewoonweg te duur voor.
Merkbekendheid is vaak een lange termijn strijd. En kan meestal beter bereikt worden via beeld advertenties(display) of sociale media zoals Facebook, Youtube, LinkedIn of waar je doelgroep zich dan ook het meest bevindt.
Waar Google advertenties wel ideaal voor zijn
Google advertenties zijn gemaakt om op korte termijn leads te verzamelen. Wat dit ook voor jou betekent.
Enkele voorbeelden van doelstellingen/leads zijn:
- Offerte-aanvragen
- Evenement inschrijvingen of afspraken (bv. Batibouw)
- Inschrijvingen voor een gratis proefles
- E-mails verzamelen (bv. Via e-boek of video-gate)
- Brochure bestellen
- Testrit-aanvragen
- Gratis uitproberen van je software (trial)
- Product bestellen (e-commerce)
- Of simpelweg je contacteren voor meer info via je contactformulier
Als je een doelstelling hebt bereikt, bekom je een “conversie” (Een marketing term voor je doelstelling).
Tip: Conversies helpen je later een “kost-per-conversie” en “conversiepercentage” op te stellen. Dit kwantificeert je doelstellingen. Je kan je later baseren op een aantal doelen met een maximum “cost-per-conversie”.
Denk goed na over welk van deze conversies/doelstellingen je wenst te bereiken.
Later kan je deze nog aanpassen. Maar kies er voor het moment één die jij gelooft te willen bereiken.
Maak notitie van jouw mogelijke doelstellingen/conversies.
Adverteer alsjeblieft niet simpelweg blind op Adwords “omdat iedereen het doet”.
Genoeg mensen proberen Google advertenties en beweren “dat het niet werkt”. Dat was o.a. omdat zij het gebruikten als een tv-spot of een magazine advertentie.
Dit fenomeen is beter uitgelegd door Thomas Van Eldijk in zijn artikel: Adwords: een moneymaker of een bodemloze put.
Weet je niet hoeveel je conversie waard is? Geen probleem, bereken deze later als je meer weet. Werk dan nu enkel met het aantal conversies ipv winstmarge.
Tip: In agentschappen probeert men een werkelijke financiële waarde te geven aan een conversie. Zo kan je bepalen of je winst of verlies maakt aan een campagne.
Maar, stel een te bereiken doelstelling op die meetbaar is. Als je geen idee hebt hoeveel conversies je kan bekomen, is het voldoende om te weten wat je gaat meten (bv. contact formulieren ingevuld).
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
3. Hoe een Adwords Account Aanmaken
Dit is de eerste stap waarbij je gebruik gaat maken van Adwords.
Voor Adwords te kunnen gebruiken, heb je een Google Account nodig. Heb je nog geen Gmail account? Maak er dan één aan.
Hierna ga je naar Adwords en log je in met je Gmail account.
Eerste Campagne instellingen
Na op deze Adwords homepagina te hebben ingelogd, krijg je een bedankscherm met een bevestiging van je Email.
Klik op doorgaan en je komt terecht in je eerste campagne instellingen pagina. (omdat deze pagina veel aangepast wordt, heb ik hiervan de screenshot verwijdert. Maar de algemene instellingen zijn vaak hetzelfde).
Je vult de volgende zaken in:
1. Dagbudget bepalen
Hier vul je het bedrag in dat je bereid bent maximaal dagelijks dagelijks te spenderen aan je advertenties. Later ga je te zien krijgen hoeveel kliks je kan kopen met dat bedrag.
Het dagelijks bedrag kan op eender wel moment worden aangepast. Dus maak je geen zorgen als je dit nog niet precies kan inschatten.
2. Locaties
Deze gegevens heb je al onderzocht in je marktonderzoek. Blijf eerst zo klein en gericht mogelijk.
3. Netwerken
Dit artikel behandelt Google zoek advertenties. Opteer dus enkel “Zoeknetwerk”. Uncheck Display Network (voor beeldadvertenties).
Het zoeknetwerk is meestal het meest efficiënt om leads te verzamelen.
4. Keywords
Voeg enkele algemene sleutelwoorden toe die te maken hebben met je product of dienst.
Later wordt de volledige lijst opgemaakt, dus spendeer hier niet te veel tijd aan.
5. Kies je bod
Dit is een maximum kost-per-klik die je wil betalen.
Opteer je biedingen “manueel” aan te passen. Wanneer je dit door Google laat doen, kan je later op inefficiënties en verloren kosten lopen.
Nu bepaal je je “max kost-per-klik”. Afhankelijk van het dagelijks budget kan je kiezen hoeveel kliks je wenst te bekomen. Deze pas je later verder aan.
Mocht je helemaal geen idee hebben, vul dan momenteel het bedrag in dat Google je aanraadt naast het in te vullen vak. Later moet je dit toch bepalen per sleutelwoord.
6. Tekst advertenties
Creëer een algemene advertentie voor je product. Later pas je deze aan. Dus probeer hier nog niet te veel tijd aan te verliezen
Kies je landingspagina (de pagina waar een bezoeker op terecht komt na het klikken van een advertentie).
Vul bij “kop 1” en “kop 2” de titels in. Bv. Eerst je voordeel en daarna je merknaam.
Vul bij “Omschrijving” een additionele tekst in die je voordeel staaft.
Nogmaals, breek hier je hoofd niet over, hoogstwaarschijnlijk gebruik je deze advertentie niet eens. Te gebruiken advertenties worden ontwikkeld in een latere fase.
Factureringsgegevens
De volgende stap is je factureringsgegevens toevoegen.
Maak je geen zorgen. Wanneer deze zijn ingevuld, zal je nog niet moeten betalen. Je gaat pas hoeven te betalen als je daadwerkelijk geld begint uit te geven aan kliks. Daarvoor moet eerst de campagne nog worden opgemaakt.
Dus vul maar in, kom terug als je klaar bent, ik geef je wat privacy…
.. .. ..
Adwords Dashboard
Klaar? Als je dit in orde hebt gebracht kom je terecht in het Adwords Dashboard en merk je dat je eerste campagne klaarstaat. Proficiat!
Pauzeer wel eerst even de campagne alvorens verder te gaan. Dit kan je doen door op het icoontje links van je campagne te drukken op pauze. Deze bevindt zich onder de tab “campagnes”.
Additionele Adwords Instellingen
Bijna klaar, nu specifiëren we nog enkele instellingen.
Klik op je campagne en vervolgens op de tab instellingen.
Wat je hier al hebt ingevuld zijn: “Campagnenaam”, “Type”, “Netwerken”, “Apparaten” en “Locaties”.
Mocht één van deze instellingen niet juist zijn, kan je dit nu aanpassen.
Wat je nog wel moet aanpassen:
1. Talen
Bij Talen selecteer je beter Engels en de taal waarmee je wenst te adverteren.
2. Planning
Heb je een einddatum voor je campagne? Vul die dan hier in:
3. Advertentieweergave
Dit is een beetje moeilijker.
Loopt je campagne langer dan 90 dagen en ben je van plan je advertenties na te kijken, dan is de 3de optie de beste. “Gelijkmatig rouleren over 90 dagen”.
Loopt je campagne korter dan 3 maanden of denk je deze niet voldoende na te kijken? Blijf dan bij de eerste optie en “Optimaliseer naar klikken”.
4. IP-uitsluitingen
Als je bedrijf een vast IP-adres hebt, kan je de computers met dit IP-adres uitsluiten om advertenties te zien.
Zo zorg je ervoor dat je campagne resultaten betrouwbaar blijven en dat je niet onnodige kliks betaald.
Weet je het IP-adres van je computer niet? Neem een kijkje bij Whatsmyip.
Kopiëer je IP-adres in het getoonde vak en sla het op.
Tip: veel computers hebben een IP-adres dat constant wordt aangepast. Kijk dit dus wekelijks na en kopieer je nieuw IP-adres over het vorige.
5. Apparaten Bod Aanpassingen
Waar gaan je klanten overgaan tot actie? Doen ze dit makkelijk via hun smartphone of gaan ze eerder een brochure bestellen via hun desktop computer.
Je hebt de optie om eerst je biedingen voor smartphone en tablet gebruikers te verlagen. Of zelfs uit te schakelen.
Dit is een verstandige optie wanneer je bezoekers beter converteren via desktop. Dan houdt je meer budget over voor deze apparaten. Later kan je dit verder optimaliseren en je biedingen weer aanpassen.
Voor te weten of dit verstandig is, kijk je naar de gegevens van je doelgroep en productcategorie.
Om je apparaten-biedingen aan te passen ga je naar de tab “Apparaten” onder de instellings-tab van je campagne.
Dan kan je je bod verhogen of verlagen met een bepaald percentage.
In dit voorbeeld is het bod verlaagd met 30% voor zowel smartphones als tablets.
Indien je wenst een medium volledig uit te schakelen, verlaag je een bod met 100%.
Nu de campagne instellingen bulletproof zijn, ben je klaar voor je sleutelwoordlijst op te maken.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
4. Google Zoekwoordenlijst opmaken
We gaan dus een lijst maken met sleutelwoorden/zoekwoorden waar je voor zal willen bieden in de Google zoekresultaten.
Je voornaamste bron voor sleutelwoord onderzoek is de Google Keyword Planner.
Zoekwoordplanner
In je Adwords Dashboard, open je de Google Keyword Planner via “Hulpprogramma’s” en klik je op “Zoekwoordplanner”.
Hierbij kies je de eerste optie: “Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie”.
2 zaken moet je hierbij invullen:
Eerst vul je een reeks sleutelwoorden in die te maken hebben met je productcategorie.
Voor een bloemenwinkel uit Antwerpen zou dit bijvoorbeeld zijn: “bloemen bestellen”, “bloemenwinkel Antwerpen”, “rozen aan huis”, “bloemenwinkel”, … .
Probeer een 10-tal sleutelwoorden te vinden waar je potentiële klanten naar zouden zoeken en je je advertentie wenst op te vertonen.
Tip: Ga niet te breed. Ben je een bouwbedrijf dat enkel nieuwbouw woningen bouwt? Vermijdt dan sleutelwoorden die te maken hebben met “renovaties” of “huren”. Dit worden zelfs negatieve sleutelwoorden (zoekwoorden waar je Google op verbiedt je advertentie te vertonen).
Onthoudt, SEA is geen bekendheid machine. Wees bereidt om veel geld te verliezen als je deze weg toch opgaat.
Het 2de dat je hier moet aanpassen is de “targeting”.
Hier zal oorspronkelijk “alle locaties” zijn ingevuld. Vervang dit door de locatie van je doelgroep besproken in de eerste stap.
Klik op “Ideeën Opvragen” en bekijk je resultaten.
Vervolgens krijg je je gezochte sleutelwoorden te zien en een lijst met sleutelwoord-ideeën.
Download alle sleutelwoord ideeën in een Excel-sheet via de knop “Downloaden”.
Tip: Indien je extra inspiratie zoekt voor je sleutelwoorden kan je gebruik maken van Ubersuggest.
Voeg daar gewoon een algemeen sleutelwoord in, kies je taal en druk op “Suggest”.
Dan verschijnt er een hele hoop mogelijke zoekwoorden die je kan selecteren en downloaden in een Excel-sheet.
Google negatieve lijst opmaken
Nu heb je een hele lijst met potentiële zoekwoorden gedownload van de Keyword Planner.
Wat je gaat doen, is eerst alle NIET relevante sleutelwoorden selecteren en in een aparte lijst plaatsen.
Je zoekt dus eerst naar negatieve zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden.
Negatieve zoekwoorden zijn sleutelwoorden waar je Google verbiedt om je advertenties op te vertonen.
Enkele voorbeelden van negatieve sleutelwoorden zijn:
- : “-begrafenis” als je geen bloemen voor een begrafenis zou verkopen.
- Of “-vacatures” als je wilt vermijden kliks te geven aan bezoekers die zoeken naar een job bij een bloemenwinkel.
Open hiervoor apart een simpele tekst-editor zoals Notepad, Word of Excel.
Neem de volledige gedownloade lijst door en knip telkens de negatieve sleutelwoorden naar je tekst-editor. Onder elkaar als een kollom.
Verwijder de negatieve sleutelwoorden uit de originele lijst.
Wanneer je je bestand met negatieve sleutelwoorden hebt opgemaakt, sla je deze op.
Dit bestand kan je als naam “negatieve sleutelwoorden” geven.
Hierna ga je terug naar je sleutelwoordenlijst met overgebleven relevante zoekwoorden.
Tip: Enkele belangrijke opmerkingen van de opgegeven tabellen zijn: “Avg. Monthly Searches”, “Competition” en “Suggested Bid”.
“Gemiddelde maandelijkse zoekresultaten” zijn vaak niet specifiek weergegeven in een nieuwe account. Deze cijfers zijn meestal veel te breed.
Toch geven zij een idee van een zoekvolume in vergelijking met andere sleutelwoorden. Zo weet je welke sleutelwoorden vaak worden gezocht en welke helemaal niet.
“Competitie” is een cijfer van 0 tot 1.
0 biedt een heel lage competitie. Hier ga je makkelijker kunnen vertoond worden, ook met een laag bod.
1 duidt op een zeer competitief sleutelwoord. Wat duidt op een mogelijks hogere kost-per-klik.
Bekijk ook het “voorgesteld bod”. Ben je bereid dat bedrag te betalen voor dit sleutelwoord? Of steek je liever je budget in een relevant sleutelwoord met een lager voorgesteld bod?
In ieder geval zou ik aanraden zo veel mogelijk van deze relevante sleutelwoorden te behouden.
Als je gelooft dat bepaalde zoekwoorden te duur zijn, pauzeer je ze voorlopig. Maar dan hoef je achteraf niet weer te zoeken naar sleutelwoorden die je eventueel had gemist.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
5. Hoe de perfecte Adwords Campagne-structuur opbouwen
Advertentiegroepen opmaken
Aangezien je de negatieve sleutelwoorden uit je originele lijst hebt gehaald, blijven er enkel nog relevante zoekwoorden over.
Nu is het tijd deze overzichtelijk te structureren.
Hiervoor zullen we de sleutelwoorden onderverdelen in advertentiegroepen of Ad Groups.
Voor elke advertentiegroep of zoekwoordengroep kunnen we later bijhorende advertentieteksten opstellen. Vandaar de naam advertentiegroepen.
De campagnestructuur in Excel
Om de zoekwoorden te verdelen in advertentiegroepen maken we een nieuw Excel-bestand op.
Deze wordt later gebruikt om in te laden in de Adwords Editor.
Open hiervoor een Excel-sheet of Google Sheet en noem het wat je wil, bv. “Zoekwoordenlijst”.
In het eerste vak (A1) vul je in “Campaign”, daarnaast (B1) “Ad Group”, “Keyword”, “Max CPC” Zoals in de afbeelding hier onder.
In de eerste kolom vul je telkens je campagne in.
Mogelijks heb je meerdere campagnes voor verschillende doelgroepen. Of je hebt momenteel maar 1 campagne, dan is de naam telkens hetzelfde.
In de 2de kolom komen je advertentiegroepen/Ad Groups. En daarna de bijhorende sleutelwoorden. Met in de 4de kolom het bijhorend bod.
Die 3 kolommen stel je samen adhv de originele lijst die je had gedownload van de Keyword Planner.
Kopieer deze waarden in de “Zoekwoordenlijst”, gestructureerd volgens advertentiegroepen.
Bijvoorbeeld:
* Adgroup 1: Bloemenwinkel Antwerpen voor sleutelwoorden zoals: “Bloemenwinkel Antwerpen”, “Bloemenwinkel Centrum Antwerpen”, “Bloemist centrum Antwerpen”.
*Adgroup 2: – Valentijnsdag Bloemen – voor sleutelwoordern zoals: “bloemen bezorgen valenstijnsdag”, “bloemen bezorgen valentijn”, “valentijn bloemen laten bezorgen”,… .
Tip: Probeer je advertentie groepen te limiteren tot 3 – 4 sleutelwoorden voor de meest gerichte advertenties.
Creëer zoveel mogelijk Advertentiegroepen en orden je lijst volgens deze Adgroups.
Je resultaat ziet er ongeveer zo uit:
Maar hopelijk langer dan. Je hebt nu misschien een 400-tal zoekwoorden en een 50/100-tal advertentiegroepen.
Wanneer je dit hebt gedaan, mag je je origineel gedownload bestand verwijderen of sluiten. Dat bestand gaan we niet meer gebruiken.
Zoekwoord Match Types of Zoekwoord Opties
Als dit je uiteindelijke sleutelwoordenlijst zou zijn, zou je niet lang toekomen met je dagelijks budget. Daarbuiten zal je maar weinig resultaten kunnen halen.
De reden hiervoor is dat we momenteel enkel brede zoekresultaten in de woordenlijst hebben staan.
Het breed sleutelwoord – Bloemenwinkel Antwerpen – toont namelijk niet enkel advertenties voor dit exacte zoekwoord. Maar ook voor variaties zoals – Vacature Rozenkweker Berchem -.
Jikes! Daar wil je geen 3 Euro per klik aan verliezen!
De oplossing is het toepassen van Match Types, waarmee je je sleutelwoorden specifieker kan bepalen.
We hebben 3 soorten match types die we gaan toepassen:
- Broad Modified Match types: +bloemenwinkel +Antwerpen.
Dit verzekert dat beide woorden in de zoekterm zitten. Al kan de volgorde verschillen en kunnen woorden zijn toegevoegd. Bv. “In Antwerpen een bloemenwinkel vinden” - Phrase Match type: “bloemenwinkel antwerpen”.
Hierbij moet de woordfrase in de zoekterm zitten. Bv. “ ik zoek bloemenwinkel antwerpen”. - Exact Match type: [bloemenwinkel antwerpen]
Hierbij worden enkel sleutelwoorden gezocht voor de exacte zoekterm: “bloemenwinkel antwerpen”.
Meer informatie hierover vind je terug in de pagina van Google voor match types.
Buiten deze match types heb je ook de negatieve sleutelwoorden. Ze worden gekenmerkt door een “-“ voor het sleutelwoord. Bv. –vacatures.
Zoekwoordopties Toepassen
Ik raad aan om voor elk zoekwoord deze 3 match types uit te testen. En nooit een brede match toe te passen.
We zullen dit nu vertalen naar de praktijk door onze huidige woordenlijst te verdelen in match types:
- Kopieer eerst je kolom van sleutelwoorden uit het bestand “Zoekwoordenlijst” naar een simpele tekst-editor (bv. Notepad of Word). Ga hierna terug naar je sleutelwoordenlijst.
- Voeg een nieuwe kolom “Type” toe naast de kolom “Max CPC”.
- Voeg een leeg vak toe boven elk sleutelwoord en maak een kopie van elk sleutelwoord daar onder.
- Voor elk sleutelwoord voeg je 3 match types toe: “Broad”, “Phrase” en “Exact”.
Zoals in het onderstaande voorbeeld:
Nu hebben we een lijst met phrase en exact matches. We moeten nog maar enkel de broad match modifier versie toevoegen. Gelukkig hebben we hiervoor een handige tool.
- Ga nu naar de broad-match-modifier van Adresults.
- Plak je woordenlijst uit de tekst-editor (stap1) in het linkse vak (zie het voorbeeld hieronder) en klik op “Genereer Output”.
- Deze sleutelwoordvariant kopieer je in je Excel-bestand en voeg je toe aan het “broad” match type.
Tip: wees zeker dat je keyword kolom ingegeven staat als tekst. Anders ziet Excel dit als een som.
Je match types zijn nu compleet:
Indien je verkiest de kolom “Type” weg te laten kan je gebruik maken van JumboKeyword om phrase en exact matches te maken van je sleutelwoord.
Het resultaat is dan als volgt:
Merk op dat de sleutelwoorden anders zijn genoteerd. We hebben geen aparte kolom “Type” nodig.
Pauzeer te dure Advertentiegroepen
Nu je een zoekwoordenlijst hebt met verschillende zoekopties is het belangrijk dat je je bod aanpast.
Je moet voor jezelf uitmaken hoeveel je voor een bepaald zoekwoord wenst te betalen.
Tip: Houd er rekening mee dat de max CPC niet het werkelijk bedrag is dat je betaalt per klik. Het werkelijk bedrag ligt lager, maar het is het maximum dat je bereid bent te betalen voor één klik.
Heb je een lager budget en heb je schrik dat je met je dagelijks budget niet toekomt? Pauzeer dan tijdelijk de dure advertentiegroepen. Je kan deze later nog terug activeren.
Hiervoor voeg je een kolom toe “Ad Group Status” met het woord “Paused” of “Active”.
Of je pauzeert deze wanneer je je campagne hebt opgeladen. Maar maak nota van de advertentiegroepen die je al wenst te pauzeren.
MAX CPC voor sleutelwoorden Bepalen
Nu ga je de kolom “MAX CPC”(maximum kost-per-klik) aanpassen. Dit is een belangrijke stap omdat dit zal bepalen in welke positie je advertenties verschijnen op Google.
Zie, hoe hoger je scoort in de Google zoekresultaten, hoe meer mensen gaan klikken op je advertentie.
En hoe hoog je scoort in de zoekresultaten wordt bepaald door 1.)de kwaliteit van je advertentie en 2.) je maximum bod (MAX CPC).
Momenteel verschijnen 4 advertenties boven de organische zoekresultaten. En 3 onderaan de zoekresultaten.
Op de 3 onderste wordt er weinig geklikt.
Je doel is dus te bieden voor 1 van de 4 eerste zoekresultaten.
Als je nog niet voldoende ervaring hebt met Google zoekadvertenties, is het het makkelijkst te beginnen met het advies MAX CPC dat Google je heeft gegeven.
Tijdens het lopen van je advertentie, optimaliseer je je bod.
Toch moeten we nog enkele belangrijke aanpassingen uitvoeren aan deze standaard biedingen.
Praktische aanpassingen volgens Match Type
Elk sleutelwoord heeft nu 3 verschillende match types: “broad modifier”, “phrase” en “exact”.
Hetzelfde bieden op een exacte match van je sleutelwoord als een brede match, houdt niet echt steek.
Je wenst waarschijnlijk meer te bieden op het exacte zoekwoord dan een brede variant.
De algemene regel is, hoe meer exact je zoekwoord, hoe meer je zou moeten bieden. (anders worden deze exacte zoekwoorden vaak niet eens getoond).
Neem dus je gemaakte “Zoekwoordenlijst” erbij. En gebruik het voorgesteld bod voor het woord met type exact.
Voor de “phrase” variant doe je een klein deel van het bod. Bv. -5%.
Voor de “brede” match verlaag je het bod nog een beetje.
Nu komen we wel op het punt dat bepaalde zoekwoorden zullen overlappen.
In het voorbeeld spenderen we bv. een MAX CPC van 3.07 voor “+Bloemenwinkel +Antwerpen” en een MAX CPC van een veel lagere 0.78 voor “+Bloemenwinkel +Centrum +Antwerpen”.
Dit zorgt ervoor dat je 2de sleutelwoord nooit wordt getoond. Terwijl het meer exact is.
Hier passen we weer het principe toe: hoe exacter je sleutelwoord, hoe meer je biedt.
+Bloemenwinkel +Antwerpen zal dus een verlaagd bod moeten gegeven worden onder 0.78.
Hiervoor zal je al je advertentiegroepen moeten nakijken zodat je het max uit je campagnes kan halen.
Tip: Zoekwoorden met een te hoge Max CPC suggestie, zou ik nog een eind verlagen of pauzeren.
[bloemenwinkel antwerpen] zou ik bijvoorbeeld eerst bieden op 2.02. Maar dan moet je er zeker voor zorgen dat je een sterke kwaliteitsscore hebt.
Met softwares zoals Marin, is het vaak makkelijker om dit te optimaliseren. Maar dat is een software waar je voor moet betalen.
Ook maak ik extra notitie van deze woorden om ze de eerste dagen van de campagne doelgericht te analyseren en te optimaliseren.
Nu je woordenlijst, en je biedingen zijn bepaald, is het tijd deze op te stellen in de Adwords Editor.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
6. Hoe Google Campagne structuur opladen in Adwords Editor
Wat is de Adwords Editor?
De Adwords Editor is een gratis hulpprogramma voor overzichtelijk meerdere campagnewijzigingen door te voeren. En campagnestructuren op te laden.
Buiten Google zoekwoordadvertenties, kan je deze ook gebruiken voor Display, Youtube of eender welke Adwords campagnes.
De Adwords Editor download je gratis hier.
Adwords Editor Opstarten
Wanneer je de Adwords Editor hebt gedownload, kunnen we meteen aan de slag.
Open de Adwords Editor en download je account adhv je gmail-adres.
Voor zeker te weten dat je de laatste versie van je campagne hebt, klik je op de Tab in je bovenbalk op “Recente Wijzigingen Ophalen” -> “Meer gegevens (langzamer)…”.
Normaal gezien verschijnt nu je campagne, die je voordien al gepauzeerd had:
Indien je campagnenaam nog niet is aangepast, doe het dan nu. In mijn voorbeeld verander ik de campagnenaam door “Bloemenverkoop”.
Op dit moment kan je je campagnestructuur opladen.
Klik hiervoor rechts bovenaan op “Account” -> “Importeren” -> “Tekst plakken…”.
Kopieer je gecreëerde campagnestructuur uit je Excel-sheet.
Plaats je cursor in het eerste vak en plak (Ctrl + V) je gekopieerde content in het venster:
Druk hierna op “Verwerken” -> “Wijzigingen voltooien en beoordelen”. En voila! Je campagne structuur staat klaar om op te laden.
Google Adwords Editor toont je nu welke gegevens je hebt aangepast.
Om de aanpassingen goed te keuren klik je op “Behouden” in de bovenste balk.
Negatieve sleutelwoordenlijst
Nu is het tijd je lijst met negatieve zoekwoorden toe te voegen aan de Adwords Editor.
Onder de tab “Zoekwoorden en targeting” van je campagne, selecteer je “Zoekwoorden, Negatief”.
Eens in de juiste selectie, kan je op grote knop “+ Uitsluitingszoekwoord toevoegen” drukken.
Hier kan je een negatief zoekwoord toevoegen voor individuele advertentiegroepen en campagnes.
Indien je nooit wil adverteren op een bepaald zoekwoord, voeg je deze toe aan de campagne.
Tip: negatieve zoekwoorden toevoegen op advertentiegroep niveau weerhoudt voor bredere sleutelwoorden om getoond te worden in verkeerde advertentiegroepen. Zo blijft je advertentiegroep goed geïsoleerd van andere advertentiegroepen.
Maar in de plaats van dit zoekwoord per zoekwoord te doen, willen we deze aanpassingen in bulk opladen. Druk dus op de knop “Meerdere wijzigingen aanbrengen”.
Links selecteer je welke bestemmingen je wil gebruiken. Dit is meestal de campagne.
In het klembord zie je enkele kolommen. In het dropdown-menu van de eerste kolom selecteer je “Keyword”.
Nu haal je je lijst van negatieve sleutelwoorden erbij. Dit bestand had je voordien al opgeslagen. Misschien met de naam “negatieve sleutelwoorden”?
Open het bestand en kopieer de lijst naar de eerste kolom.
Druk op de knop “Verwerken”. En done. Je negatieve lijst is opgeslagen in de Adwords Editor. Geen verloren kliks meer!
…
Voila, nu heb je je lijst met zowel relevante sleutelwoorden als de negatieve sleutelwoorden.
Maar wacht.. er ontbreekt nog iets..
De advertenties natuurlijk!
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
7. De beste manier om Google Advertentie tekstvariaties op te stellen
Zoals reeds vermeld kan je best voor elke Ad Group andere tekst advertenties gebruiken. Ook al spreken we over kleine aanpassingen.
Dit kan een groot verschil maken op de kwaliteitscore van je zoekwoorden. Waardoor je makkelijker hoger scoort in de zoekresultaten voor een lagere kost-per-klik.
Voor elke advertentiegroep stel je 2 of 3 advertentievariaties op om te testen.
Tekstadvertenties opstellen in de Adwords Editor
Best, bouw je de advertenties op in Adwords Editor. Dit vergemakkelijkt het kopiëren van advertenties naar verschillende advertentiegroepen. Dat merk je later in dit proces.
Voor een tekstadvertentie aan te maken in de Adwords Editor, selecteer je je Advertentiegroep in je structuur links bovenaan je scherm.
Links onderaan klik je op de verdeling “Advertenties” en vervolgens op “Uitgevouwen tekstadvertenties”.
Vervolgens kan je een tekstadvertentie aanmaken door bovenaan te klikken op “+ Uitgevouwen tekstadvertentie toevoegen”.
Dan krijg je een voorbepaalde template om je advertenties in te vullen. Deze template ziet er ongeveer zo uit:
Rechts naast de template krijg je een preview van je tekst advertentie. Zo gaat deze verschijnen in de Google zoekresultaten
Je hebt mogelijkheid tot:
- 2 kopregels gescheiden door een “ – “.
- Een korte beschrijving
- Een zichtbare URL-pad
- De uiteindelijke URL waar de bezoeker op terecht komt als hij op de advertentie klikt.
- Een mogelijke aparte URL voor mobiele bezoekers
Elk van deze velden heeft een maximum karakters die je niet kan overschrijden.
Hoe ziet een ideale tekst advertentie er uit?
Hoe de Expanded Text Ads het best worden ingedeeld is afhankelijk van je product of dienst en je doelgroep.
In stap 1 hadden we al enkele voorbeelden gegeven van formele/informele teksten. Nu weet je welke taal je moet gebruiken in je advertenties.
Ook moet je je inleven in de stemming van je doelgroep en gerichte taalgebruik aanpassen. Bv.: begeven de bezoekers zich in een privé-ruimte in een leuke stemming en zoeken ze naar babykleding. Pas dan het gepaste taalgebruik toe:
Daarna moet je je afvragen: “Welk is het belangrijkste voordeel dat ik biedt voor mijn potentiële klant.” Dit integreer je in je advertentie.
De algemene advertentieopbouw die het best lijkt te resoneren met zoekers is het volgende:
Kop1: Bevestigt dat je een antwoord biedt op een specifieke vraag.
Kop2: Verkoopt je beste voordeel om een klant te overtuigen.
Beschrijving: Onderbouwt je voordeel en bevat een Call-to-Action(bv. Ontdek meer!, Bekijk de video hier!, Lees meer!,…) .
De advertentie voor babykleding is een goed voorbeeld:
Kop 1 bevestigt dat de advertentie relevant is voor wat jij zoekt.
Kop 2 gebruikt een emotionele boodschap die resoneert met de stemming van de doelgroep. En biedt een emotioneel voordeel (dat je een leuk gevoel krijgt als je je baby in deze hippe kleding zal zien).
De beschrijving biedt een ander voordeel, dat het “eenvoudig besteld” kan worden en “snel in huis” is.
Tip: Je kan een variant van deze advertentie maken door Kop2 en beschrijvingsargumenten om te wisselen. Zo kan je testen welke advertentie-versie het beste resultaat behaalt.
In het veld “uiteindelijke URL” moet je het adres van de landingspagina toevoegen.
Als je nog geen aparte web pagina hebt voor deze URL-adressen, kan je hier voor het moment je homepage invullen. Maar ik raadt je ten zeerste aan dit later aan te passen!
In de volgende stap ga je landingspagina’s maken die zijn gebaseerd op je advertentie tekst en je doelgroep.
Tekst Advertentie variaties maken per Ad Group
Voor elke advertentiegroep maak je nu telkens minstens 3 advertentie variaties.
Deze kan je testen en later optimaliseren.
In de Adwords Editor is tekstvariaties maken enorm makkelijk en praktisch.
Je kan namelijk je advertenties gewoonweg kopiëren (Ctrl + C) en plakken (Ctrl + V). Dit zowel in dezelfde advertentiegroep, als naar andere advertentiegroepen.
Creëer nu dus je advertentievariaties voor per Ad Group zoals we het je net hebben getoond.
Daarna kunnen we verder gaan naar het maken van de ideale landingspagina.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
8. Hoe Landingspagina’s op te stellen
Al te vaak stellen bedrijven goede advertenties op, maar leiden ze deze advertenties naar de homepage van de website.
Dat is spijtig want het minimaliseert echt je kans op goede resultaten.
In feite keldert het vaak je conversies. Met als gevolg een sterk opgezette marketing campagne met een bodemloze put aan kosten.
Wil je dat? Ik dacht het niet. Stel dus landingspagina’s op.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is de web pagina waar een bezoeker op terecht komt na geklikt te hebben op een advertentie.
Je landingspagina moet je tekstadvertentie logisch opvolgen en staven. En de bezoeker overtuigen een gewenste actie te ondernemen (brochure bestellen, testrit bestellen, kopen, offerte aanvragen,…) .
Elke advertentiegroep zal dus een aparte landingspagina nodig hebben.
Een landingspagina heeft een voorbepaald doel: een lead bekomen.
In stap 1 hadden we doelgroep onderzoek gedaan om je conversie/doelstelling te bepalen.
Is dit een E-mail adres verzamelen via een offerte? Een telefoonnummer verzamelen via documentatie met post of via E-mail?
Wat het ook is, de landingspagina moet gecreëerd zijn om dat doel te bereiken.
Hoe ziet een landingspagina er uit?
De ideale samenstelling van de perfecte landingspagina is een 6.000-woorden blogpost op zich.
Daarom houden we het hier bij de basics:
- De bezoeker moet meteen de titel te zien krijgen die de tekstadvertentie herhaalt of logisch opvolgt.
: “Zoek je een bloemist uit Antwerpen? Dan ben je aan het juiste adres!” - Je gebruikt een aantrekkelijke foto of video om een emotie te genereren of je boodschap te staven.
- Je somt de voordelen van je product/dienst op die relevant zijn voor de bezoekers van deze advertentiegroep.
: “Gratis levering, nu met een gratis wenskaart naar keuze, binnen 2 uur aan het bezorg-adres,…”. - Gebruik getuigenissen voor je autoriteit te staven
- Gebruik een opvallende Call-to-action knop die je aanspoort de actie te ondernemen.
: “Bestel Documentatie, Vraag je offerte aan, Boek een testrit, download het gratis e-book,…”.
Bonus-tip: vermijd ook links naar andere pagina’s of websites. Dit leidt te bezoeker steeds verder weg van je uiteindelijk doel. Dit fenomeen hebben we reeds besproken in ons artikel Waarom te veel keuze de resultaten van je website keldert (en hoe je dit oplost).
Hier heb je een overzichtelijke grafische samenstelling opgemaakt door Unbounce:
Verdere praktische voorbeelden vind je trouwens terug op de template pagina van Unbounce.
Hoe maak je zo een landingspagina?
Als je website is gebaseerd op een CMS kan je meestal zelf nieuwe pagina’s aanmaken.
Ok, je kan misschien enkel de tekst en wat foto’s aanpassen, maar dat is al een beter alternatief dan gewoonweg de homepage.
Tip: Zorg er zeker voor dat de pagina-tekst de advertentie-tekst staaft. Dit overtuigt niet enkel je klant om makkelijker over te gaan tot actie, maar Google verhoogt daarbuiten ook de kwaliteitscore van de advertentie.
En een hoge kwaliteitsscore betekent meer relevantie, wat wil zeggen dat je makkelijker hoger scoort voor een lagere kost-per-klik.
Ja, ook hiervoor zijn landingspagina’s ideaal.
Mocht het niet mogelijk zijn voor jouw om je pagina’s zelf aan te maken heb je nog 2 opties:
- Je huurt een developer in die het voor jouw doet. Al kost dit geld.
- Je gebruikt voorgemaakt templates om toe te voegen op je website. Hiervoor kan je gebruik maken van Unbounce.
Pro-tip: voor SEO complicaties te vermijden met landingspagina’s is het vaak beter om de robots.txt in te stellen op no-index. Zo vermijdt je moeilijkheden vanwege duplicate content. Voor WordPress-sites kan je hiervoor gebruik maken van de SEO by Yoast plugin.
Destination URL’s toevoegen aan advertenties
Wanneer je de landingspagina’s hebt gemaakt, is het tijd de landingspagina-URL’s toe te voegen in de Adwords Editor.
Dit doe je in het veld “Uiteindelijke URL” (waar je eventueel voordien je homepage had toegevoegd).
Tip: In de Adwords Editor kan je meerdere advertenties tegelijk selecteren en de URL meteen bij alle relevante ads toevoegen.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
9. Google Campagne opladen naar Adwords
Nu is het tijd om de campagne op te laden naar Adwords!
Hiervoor druk je simpelweg op de knop “Uploaden” in de bovenbalk.
Dan duidt je aan “Alle campagnes” en druk je op “Uploaden”.
Wanneer alle veranderingen zijn opgeladen, druk je op sluiten en begeef je je naar Adwords.
Daar controleer je of alle wijzigingen zijn doorgevoerd. En je Adwords campagne staat klaar!
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
10. Hoe conversies en doelen opstellen in Google Adwords
Je hebt je volledige campagnestructuur opgebouwd. Je advertentie-tekst is briljant geschreven. En je Landingspagina’s zijn klaar om je bezoekers te overtuigen actie te ondernemen.
Dan is er nog maar één zaak te doen alvorens de campagne op te starten.
En dat is: meetbare conversies opstellen.
Waarom Google conversies meten?
Zie, de bedoeling is dat je exact weet hoeveel doelen je bereikt voor elke advertentie, voor elke advertentiegroep en voor elk sleutelwoord. Aan welke Kost-per-conversie.
Enkel door het aantal bekomen conversies te meten kan je werkelijk je resultaten weten.
En berekenen hoeveel geld je betaalt per conversie. Berekenen welke zoekwoorden niet “converteren” tot leads, zodat je geld kan steken in zoekwoorden die wel converteren. En een winstmarge van je campagne berekenen.
Een conversie meten is dus een must. Dit doe je met een conversie-code.
Hoe een conversie code opstellen?
Voor een conversie-code te genereren begeef je je naar het Adwords dashboard. Daar klik je op de bovenste tab “Hulpprogramma’s” en vervolgens op “Conversies”.
Hierna krijg je een introductie van Google en druk je op de Call-to-Action om een conversie te maken.
Daarna volg je gewoon de instructies die Google je oplegt.
Je kan verschillende conversies tracken. Zo zou ik ook steeds aanraden Telefoongesprekken te meten als een conversie. Maar dat kan je later nog toevoegen.
Meestal is het nu het best om een conversie voor de “Website” toe te passen.
De volgende stap is “Instellingen”.
- Kies de “Naam” bv. “Offerte Aanvragen”
- “Waarde”: Als je geen financiële toewijzing kan geven, duidt je “Geen waarde toewijzen” aan.
- Bij “Aantal” kies je “Eén” als je conversie een zaak is als een brochure aanvraag of testrit-aanvraag, of proefgebruik.
“Elke” wordt meestal toegepast wanneer je een financiële waarde hebt gegeven aan een conversie (bv. e-commerce aankopen).
- “Conversieperiodes” houd je best op 30 dagen. Maar dit kan natuurlijk afhangen van de werkelijke gemiddelde tijd tot conversie van jouw doelgroep.
- “Categorie”: Jah, wat moet ik zeggen, dit hangt af van je conversie.
In dit voorbeeld gebruik ik de optie “Weergave van een belangrijke pagina”. Dan plaats ik de trackingcode later op de “bedankt-pagina” waar ik een bezoeker naar verwijs als hij een offerte heeft aangevraagd.
- “Opnemen in conversies”: wil je dat dit wordt opgenomen in conversies? Waarschijnlijk wel, vink het vakje dus aan.
- “Toeschrijvingsmodel” als je niet echt weet wat je hiermee moet doen, kies je best voor de eerste optie “Laatste Klik”.
Sommige klanten hechten echter meer waarde aan het eerste punt van contact, dat is “Eerste Klik”.
Al komt het “Positiegebaseerd” model vaak van pas bij e-commerce bedrijven met een hoog aantal conversies.
Meer hierover vind je terug op deze pagina van Google Support.
In mijn voorbeeld zien de gegevens er zo uit:
Vervolgens maakt Google een tag-code aan die je moet plaatsen in de HEAD van de gepaste pagina (bv. op de “bedankt-pagina”).
Bij de sectie “Uw tag installeren” merk je een tab waarbij je een conversie kunt linken aan een “pagina” die wordt geladen of een “klik” die plaatsvindt.
In ons voorbeeld maakten we gebruik van een “Bedankt-pagina” dus selecteren we de eerste optie.
Je kan opteren een melding van deze conversie te geven aan bezoekers voor juridische redenen met de “Google Site Stats”.
Hoe de conversie tracking code toe te voegen aan je website?
Nu dat je code is gegenereerd is het tijd om deze op de gepaste pagina te plaatsen.
Als je een web developer hebt, kan je vragen of hij dat doet.
Wil je dit echter zelf doen en heb je geen codekennis? Dan kan je een gratis plug-in gebruiken voor een WordPress site. Zoals de Tracking Code Manager.
Ga hiervoor naar je WordPress Dashboard -> Plugins -> Nieuwe Plugin -> Geef in “Tracking Code Manager” -> Nu Installeren -> Activeren.
Je vindt de Tracking Manager terug onder “instellingen” in je dashboard.
De Adwords code moet geplaatst worden voor </head> op de specifieke pagina.
Nog een optie is om deze te installeren via de Google Tag Manager. Ik doe het zelf altijd op deze manier. Maar dit is ook een code die eerst moet geïnstalleerd worden op je website.
Wanneer de code is geïnstalleerd kan je controleren of ze wordt gevonden via de Chrome extentie “Tag Assistant (by Google)”.
Zolang de code nog niet is gevonden vind je bij het conversie-overzicht “Niet geverifiëerd”.
Maar als je zeker weet dat de conversiecode juist staat, je kan ze vinden in de broncode of de Tag Assistent meldt dat de code is gevonden, zijn je leads klaar om gemeten te worden.
Nadat de trackingcode is toegevoegd, zijn de essentiële elementen van je campagne klaar.
Een laatste zaak die je nog kan doen is Google extensies toevoegen aan de campagnes.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
11. Hoe Google advertentie extensies toevoegen
Al zou je reeds kunnen beginnen met adverteren. Je kan nog iets extra toevoegen aan je advertenties: Advertentie Extensies.
Wat zijn Advertentie Extensies vraag je?
Dit zijn toevoegingen aan je standaard tekst-advertentie waarmee je extra info kan tonen.
Enkele voorbeelden vind je terug in dit voorbeeld van de Google zoekresultaten wanneer ik ingeef “Bloemen bestellen”.
Alle zones omgeven door de gele kader zijn extensies.
Het voornaamste voordeel van deze extensies is het innemen van extra ruimte in de zoekresultaten. Hierdoor zullen bezoekers makkelijker op jouw advertentie klikken.
Ook heb je meer tekst om potentiële klanten te overtuigen om op je advertenties te klikken.
Hoe Advertentie-extensies toevoegen?
Begeef je hiervoor naar het Adwords dashboard. En klik op de tab “Advertentie-extensies” bovenaan de pagina.
Dan krijg je links een knop met de mogelijke extensies. Mogelijk staat hier aangegeven “Weergeven: Extensies voor sitelinks”.
Wanneer je daar op klikt merk je een lijst met verdere mogelijkheden voor de soorten van extensies.
Kies er één uit, bv. “Extensies voor sitelinks”.
Telkens krijg je een link met meer informatie over de gekozen extensie.
Kijk deze even na en klik op de knop om een extensie toe te voegen.
Ik raad aan zoveel mogelijk extensies aan te maken (die logisch kloppen). Ze kunnen namelijk een significante invloed hebben op je aantal kliks.
Houd er wel rekening mee dat je evenzeer betaalt voor een klik op een extensie als een klik op de advertentietekst.
Ook al voeg je alle extensies toe. Dat is geen garantie dat ze allemaal worden getoond.
Google bepaalt wanneer deze wel of niet te gebruiken.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
12. Hoe Google campagne lanceren & optimaliseren
Je campagne staat klaar. Proficiat! *fist-bump* Het enige dat nog valt te doen is je campagne lanceren.
Begeef je hiervoor naar het Adwords dashboard.
Onder de tab “Campagnes” vind je je gemaakte campagne(s) terug.
Links van je campagnenaam klik je op het pauzeer icoontje. Daar selecteer je “Ingeschakeld”. En je campagne staat “liiiiive”.
Advertentie vertoningen testen via de Ad Preview Tool
Nu moet je enkel nog testen of je advertenties daadwerkelijk worden getoond.
Je zou hiervoor kunnen wachten tot Adwords impressies aangeeft via de kolom “Vertoningen”. Maar dat doen we niet..
je kan beter gebruik maken van de Ad preview tool binnen.
Tip: Het is af te raden rechtstreeks in Google te zoeken of je advertenties worden vertoond. Zo creëer je namelijk irrelevante impressies, die je een verkeerd beeld geven van je campagne resultaten.
Ook mag je natuurlijk nooit op je advertenties klikken in de zoekresultaten. Dit kost je geld hé!
De advertentie preview tool meld je of je advertentie wordt getoond voor een bepaald zoekwoord. En in welke positie ze verschijnt.
De preview tool vind je terug In de bovenbar van Adwords. Daar klik je op “Hulpprogramma’s” -> “Advertentievoorbeeld en –diagnose”.
Eens in de Ad Preview tool kijk je na of je instellingen kloppen. Deze bevinden zich hoogstwaarschijnlijk in de linker zijbalk.
“Plaats” juist? “Taal” klopt? “Apparaat” en “domein” staan juist? Ok.
Dan geef je je zoekterm in en klik op “Voorbeeld”.
Vervolgens verschijnt een preview van de zoekresultaten samen met een opmerking bovenaan de preview.
In mijn geval is deze opmerking rood en meldt Google dat mijn advertenties niet worden getoond. Dat is logisch aangezien ik een dummycampagne had aangemaakt.
Verschijnen je advertenties? Op een goede positie? Great.
Worden ze niet getoond? Verschijnen ze aan de onderkant van de zoekresultaten? Dan moet je misschien meer bieden voor het zoekwoord of je kwaliteitsscore verbeteren.
Ga terug naar het overzicht om een ander hoofdstuk te bekijken
Volgende stappen
Je campagne staat live en je advertenties worden getoond. Je moet weten dat je werk hier niet stopt. Als je denkt dat je nu gewoon kan achterover gaan liggen en je leads automatisch zien binnenkomen.. dan heb je het mis..
Nu is het tijd om je campagne te optimaliseren.
Adwords optimalisatie is een gids op zich. Waar we nu niet verder op zullen ingaan.
Hier heb ik echter een lijst van de beste Expert tips om Google Adwords te optimaliseren.
Neem echter meteen je zoekwoordenlijst door en zie of je onregelmatigheden tegenkomt.
Kom je bijvoorbeeld niet aan je dagelijks budget omdat te veel sleutelwoorden een te laag zoekvolume hebben? Activeer dan de advertentiegroepen die je had gepauzeerd of bied meer op zoekwoorden die presteren.
Is je budget meteen op omdat de zoekwoorden te veel worden gezocht of te breed zijn? Mik je dan op meer exacte sleutelwoorden of long-tail-keywords.
Optimalisatie van Adwords campagnes stopt nooit. Letterlijk nooit.
Enkele zaken die je daadwerkelijk nog in het oog moet houden en optimaliseren zijn:
- Opbouw negatieve sleutelwoordenlijst
- Opbouw relevante sleutelwoordenlijst
- Optimaliseren van advertentiegroepen (pauzeren, aanmaak en budgetverdeling). Probeer je advertentiegroepen steeds kleiner te maken.
- Optimale positie voor laagste kost-per-conversie op zoekwoordlevel
- Bod-aanpassingen voor zoekwoorden
- Budgetverdeling over apparaten
- Geographische budgetaanpassingen
- Bieding-optimalisatie naar dag-van-de-week & time-of-day
- Landingspagina variaties testen
- Advertentieteksten toevoegen, testen en optimaliseren
- Seizoenaliteit-trends voor budgetverdeling over jaar
De meeste van deze optimalisaties zijn niet optioneel, maar een werkelijk must. Wil je resultaten halen thans.
Maar hierover spreken we nog wel eens. In een volgende post.
Vond je deze complete gids voldoende? Heb je nog opmerkingen? Of misschien heb je zelf nog tips om toe te voegen? Laat het ons weten in de reacties onderaan.
En, ohw ja, vergeet dit artikel niet te delen op Facebook of eender welke andere sociale media je verkiest.
cliftonte1
My up to date network project:
http://javier.web.telrock.net